VÝBER
Dočítajte sa o nás viac

Workshop so zamestnancami Colnej správy v Banskej Bystrici
Tak ako po iné školské roky, aj teraz sme pre žiakov II. E triedy zorganizovali workshop so zamestnancami Colnej správy SR. Táto je súčasťou Finančného úradu SR a cieľom podujatia bolo prezentovať pracovníkom marketingu značku ako jednu z vlastností produktu. Značka produktu je jeho jedinečná identita, ktorá ho odlišuje od konkurencie a zahŕňa názov, logo, dizajn a ďalšie prvky, ktoré vytvárajú jeho obraz u zákazníkov. Vyjadruje kvalitu, hodnoty a posolstvo výrobcu, čím buduje dôveru a lojalitu. Silná značka zvyšuje rozpoznateľnosť produktu, spája ho s pozitívnymi emóciami a ovplyvňuje rozhodovanie spotrebiteľov. A práve kpt. Mgr. Jozef Vrábeľ a kpt. Mgr. Igor Paučo z Finančnej správy poskytli žiakom informácie o ochranných známkach, o falšovaní značiek, ale aj o tom, ako ich rozlíšiť. V ďalšej časti žiakom prezentovali falzifikáty rôznych produktov, ktoré mali pre nich pripravené a tie porovnávali s originálnymi výrobkami. Žiaci sa tak mali možnosť dozvedieť aj to, kedy je značka pravosti tovaru CE originálna a kedy falšovaná.
Tohto workshopu sa však zúčastnili aj klientski manažéri pošty, ktorí sa mali možnosť dozvedieť, ako prebieha colné konanie zásielok pri dovoze a vývoze tovaru, čo je súčasťou ich učiva na poštových činnostiach v druhom ročníku. Upozornili ich tiež na dôležitosť správneho vyplnenia colných vyhlásení a dodržiavania všetkých predpísaných formalít. Pri dovoze tovaru je tiež nevyhnutné predložiť colnému úradu všetky potrebné dokumenty, ako sú faktúry, prepravné doklady a prípadne certifikáty o pôvode tovaru. Prezentácia bola obohatená o praktické ukážky, kde mohli vidieť, ako vypĺňať dokumenty potrebné k colnému konaniu. Počas diskusie mali možnosť klásť otázky a získať odpovede priamo od odborníkov z praxe. Colníci im poskytli aj užitočné rady a tipy, ako sa vyhnúť bežným chybám pri dovoze a vývoze tovaru.
A všetci spolu si zopakovali vedomosti z oblasti geografie, logistiky, marketingu a ekonomiky. Pracovníkov marketingu zaujalo hlavne to, akým spôsobom vedia výrobcovia falšovať značky, tiež informácie o ochrane duševného vlastníctva a spotrebiteľa. Prekvapilo ich, aké široké je zameranie práce colníkov od kontroly, dovozu a vývozu tovarov až po boj proti pašovaniu a falšovaniu značiek. Naučili sa, kde sa nachádzajú hraničné prechody, na ktorých vykonávajú kontrolu colníci, no tie väčšina z nich už poznala. Zistili, čo sa robí s tovarom, ktorý je falšovaný a skonštatovali, že táto prezentácia im priniesla množstvo nových informácií, ale aj praktických zručností.
Klientski manažéri pošty lepšie pochopili úlohu Colnej správy pri dovoze a vývoze zásielok a dôležitosť spolupráce so Slovenskou poštou. Získali tiež zručnosti pri vypĺňaní colných vyhlásení, faktúr, prepravných dokladov a predkladaní certifikátov o pôvode tovaru. Získali informácie o tom, ako sa vyhnúť bežným chybám pri dovoze a vývoze tovaru. Prezentácia bola teda veľmi prínosná aj pre túto skupinu žiakov, nakoľko lepšie pochopili význam spolupráce medzi Colnou správou SR a Slovenskou poštou. Táto skúsenosť im určite pomôže v ich budúcej kariére a prispeje k ich lepšiemu pochopeniu colných procesov.
Autor: Bc. Vlasta Vilhanová, majsterka OVY
Foto: Bc. Vlasta Vilhanová, majsterka OVY, Ján Šimčík, II. E