VÝBER

Dočítajte sa o nás viac

Franchising ako jedna z foriem distribúcie

Franchising ako jedna z foriem distribúcie

Hneď po prezentácii výsledkov prieskumu trhu sme sa na odbornom výcviku začali venovať produktu, cenám a distribúcii. K produktu, ktorý sme sami zhotovili a vypočítali jeho nákladovú cenu, sme mali navrhnúť aj distribučné cesty, ktorými sa dostane od výrobcu k spotrebiteľovi. Okrem priamej a nepriamej distribučnej cesty sme sa naučili aj ďalší zo spôsobov distribúcie – franchising, pretože týmto spôsobom  fungujú nielen špecializované predajne mobilných operátorov Telekom, Orange O2 a 4ka, ale aj Pošta Partner.

Dňa 5. 4. 2023 sme sa na odbornom výcviku opäť stretli s Ing. Jánom Krchňavým, ktorý nám prišiel prezentovať práve túto formu podnikania. Podrobne sme prebrali distribúciu, jej priame a nepriame cesty a ako  vlastne franchising funguje. Na workshope boli s nami aj naši spolužiaci z odboru klientsky manažér pošty. Pán Ján Krchňavý nám vysvetlil, čo pojem franchising znamená nielen v teoretickej rovine, ale aj v praxi. Potom nám prezentoval obsah franschisingovej zmluvy,  jej výhody a nevýhody.

Zistili sme, že franchisingová zmluva je spôsob, akým sa dá podnikať, že je to marketingový odbytový systém, v rámci ktorého jedna strana poskytuje druhej, od nej inak spravidla právne a finančne nezávislej strane, za priamu alebo nepriamu odplatu právo využívať súbor práv priemyselného a duševného vlastníctva s cieľom výroby a marketingu určitého druhu tovaru, služieb alebo technológií. Na začiatok je treba vysoký vstupný kapitál, priestory, dôveryhodnú firmu. Na druhej strane dostaneme od firmy hlavne jej know how, jej meno, dôveryhodnosť značky, celý firemný systém, bez ktorého by to nešlo, firemnú reklamu a jej marketing. Pri franchisingovej zmluve musíme dodržiavať kvalitatívne a kvantitatívne požiadavky firmy, v opačnom prípade pri opakovanom nerešpektovaní s nami môže firma spoluprácu ukončiť.

Pán Krchňavý nás aktívne do prezentácie zapájal, priebežne nám kládol otázky ohľadom franchisingu a snažil sa docieliť to, aby sme na odpovede prišli intuitívne sami. Nedostatky v našich odpovediach doplnil.

„Bol som v nemom úžase. Pán Krchňavý veľmi zrozumiteľne a jednoducho prezentuje svoje skúsenosti zo života podnikania a odovzdáva to nám, budúcej generácii podnikateľov. Pred začiatkom workshopu som nevedel pojem franschising ani len poriadne vysloviť a po ukončení workshopu som  už vedel aj to, ako franchisingová zmluva v praxi  funguje. Tento workshop bol pre mňa veľkým prínosom a teším sa na ďalšiu spoluprácu s pánom Ing. Jánom Krchňavým.“ Takto reagoval na našu otázku, ako sa mu toto podujatie  páčilo, spolužiak Róbert Mydlo a svoj názor vyjadrila aj Viktória Maťašová:

„Dnešný workshop bol pre mňa veľmi poučný. Doplnila som si chýbajúce informácie do svojej pamäti a lepšie pochopila celý proces franschisingu. Nikto z nás sa na prezentácii nenudil a pozorne sme počúvali každé slovo, ktoré  pán Ján Krchňavý vyslovil.  Teším sa na ďalšie stretnutie.“

A na to sa tešíme všetci pracovníci marketingu z II. E triedy a veríme, že to bude čoskoro.

Autorka: Hana Raučinová a Ema Vrábľová, II. E

Foto: Ema Vrábľová, II. E

Informácie

Stredná odborná škola informačných technológií
Tajovského 30, 975 90 Banská Bystrica

IČO: 17055431

Škola je život

Sledujte nás:

Image

Študijné odbory

    Zobraziť odbory
    .com-content.view-category .article-list .article .article-intro-image img { height: 100%!important; background-repeat: no-repeat; background-size: cover; }