VÝBER
Dočítajte sa o nás viac
Teória verzus prax
Prezentáciu získaných vedomostí pod týmto názvom pripravili na vyučovaní poštových činností klientski manažéri pošty z II. E. Takmer celý školský rok sa venovali dodávaniu zásielok nielen na teoretickom vyučovaní v škole, ale aj na odbornom výcviku na poštách v Banskej Bystrici. Aby teória, ktorá je vlastne súhrnom technologických postupov využívaných pri doručovaní a pri vydávaní zásielok na pošte, nebola pre žiakov len prijímaním informácií, dohodli sme sa, že tieto informácie v rámci opakovania tematického celku spracujeme do prezentácie v programe Powerpoint.
Žiaci si po dvojiciach rozdelili jednotlivé časti učiva a začali pracovať v tíme. Výber a selektovanie najdôležitejších informácií ich prinútilo viac uvažovať a vedomosti sa stávali trvalejšími. To, že teóriu dopĺňali dokumentáciou z praktických činností na pošte, ich viedlo k uvedomeniu si jednotlivých pracovných úkonov, ktoré mnohokrát robíme rutinne a nespájame ich s teoretickými východiskami. Nehovoriac o tom, že projektové vyučovanie je efektívny spôsob výučby, pri ktorom môžeme využívať aj také metódy ako problémové vyučovanie. Samotná realizácia projektovej formy vyučovania na hodinách nie je pevne stanovená, a preto ani neobmedzuje učiteľa v jeho tvorivosti a v spôsoboch realizácie vyučovacej hodiny. Zdrojom nadobúdania a rozvíjania vedomostí žiakov pri projektovej metóde vyučovania je riešenie projektov a praktických pracovných úloh. Tiež učí žiakov samostatne a tvorivo pracovať, plánovať vlastnú prácu a dokončiť ju, niesť zodpovednosť za svoju prácu a prekonávať prekážky. Poskytne im možnosť prehlbovať a rozširovať poznanie, integrovať poznatky do uceleného systému poznania, rozvíjať tvorivé myslenie a uvedomovať si význam a zmysel poznávania.
A hoci toto bola ich prvá takáto úloha, žiaci sa jej zhostili veľmi dobre. Výsledkom práce bola verejná prezentácia. Rozdelili si úlohy a usilovne sa pripravovali na svoje prvé vystúpenie. No s blížiacim sa termínom prezentácie stúpala aj tréma a mali veru čo robiť, aby ju prekonali.
Odmenou im však boli slová uznania, ktoré zazneli nielen z úst zástupkyne riaditeľa školy pre teoretické vyučovanie, Ing. Miriam Popovičovej, veľmi motivačné a pozitívne hodnotenie Ing. Katarínou Štrónerovou, zástupkyňou riaditeľa školy pre praktické vyučovanie, poďakovanie a hrdosť na svojich zo strany Mgr. Angely Lazorovej, špecialistky na úseku ľudských zdrojov odboru vzdelávania a rozvoja na Slovenskej pošte, a. s. a ich inštruktoriek odborného výcviku na pošte Martiny Fúdorovej, vedúcej pošty Banská Bystrica 8 a Marty Antošovej, vedúcej Front office pošty Banská Bystrica 1, ktorá bezprostredne po tejto prezentácii povedala: „Keď mi prišlo pozvanie, nevedela som si ani predstaviť, o čo ide, ale tešila som sa. Žiaci a pani majsterka, Bc. Vlasta Vilhanová, si naozaj dali záležať a pripravili to na vysokej profesionálnej úrovni. Nič podobné som v minulosti v súvislosti s vyučovaním žiakov ešte nevidela. Aj keď žiaci mali trému, bola výborná atmosféra. Mala som možnosť stretnúť sa nielen s kolegyňami z pošty a vedením Strednej odbornej školy informačných technológií, ale potešilo ma aj prostredie samotnej školy, do ktorej som v minulosti chodila. Tento spôsob vyučovania považujem za veľmi efektný, prínosný a motivačný, nielen pre žiakov samotných, ale aj ich mladších spolužiakov. Veľmi rada sa zúčastním aj ďalších podobných podujatí.“
A práve potlesk a uznanie ich spolužiakov zo študijného odboru pracovník marketingu a tiež mladších spolužiakov, bol ďalšou odmenou, ktorá ich potešila.
Autorka: Bc. Vlasta Vilhanová, majsterka OVY
Foto: Zuzana Lišuchová, majsterka OVY