VÝBER

Dočítajte sa o nás viac

Kritické myslenie ako súčasť soft skills

Kritické myslenie ako súčasť soft skills

Kritické myslenie je nevyhnutné, pretože umožňuje jednotlivcom efektívne sa orientovať v zložitom a informačne bohatom svete. Zlepšuje schopnosti riešiť problémy, pomáha pri prijímaní informovaných rozhodnutí a podporuje hlbšie pochopenie problémov. Je to cenná zručnosť vo vzdelávaní, kariérnom úspechu a každodennom živote, ktorá jednotlivcom umožňuje jasnejšie a kritickejšie myslieť v rôznych kontextoch.

A práve kritickému mysleniu sa venovali pracovníci marketingu z  II. E triedy  dňa 11. 6. 2025 v rámci workshopu, ktorý si pre nich pripravil  Ing. Ivan Sámel. Pre lepšie pochopenie tejto problematiky si pripravil prezentáciu, v ktorej im celý proces vstupu informácií až po jeho výstup vysvetlil na príklade živých metafor. Vo svojom workshope sa zameral na potraviny, informácie a znalosti. Venoval sa aj prijímaniu nepotrebných informácií a umelej inteligencii. Po zosnímaní QR kódu mali žiaci možnosť vyplniť dotazník, kde vyjadrili svoje názory a tie  následne vyhodnotili. Nakoniec v diskusii svoje postoje a názory zhodnotili.

Aj táto oblasť žiakov zaujala, o čom svedčia nasledujúce slová Dominiky Jobovej: „Okrem iného sme sa dozvedeli aj to, že v obchodoch nakúpime len 20% zdravých potravín. Tiež prijímame nadmerný počet nepotrebných informácií, ktoré nás zle ovplyvňujú a môžu nás zavádzať. Veľkou hrozbou v dnešnej dobe je umelá inteligencia, ktorá nám vytvára falošné videá alebo podsúva nepravdivé informácie. Veľké množstvo informácií sa môže nakopiť a môžu sa pomiešať, čiže nezistíme, čo je pravda a čo je lož. Na záver prezentácie si každý z nás pomocou QR kódu otvoril dotazník, ktorý slúžil aj ako spätná väzba na overenie získaných informácií. Z workshopu sa nakoniec stala príjemná diskusia.“

Lukáša Medveďa najviac zaujala časť, kde sa rozprávalo o tom, že väčšina ľudí dáva prednosť lacnejším, no menej kvalitným veciam namiesto toho, aby si zvolili kvalitnejšie, hoci drahšie produkty. Zaujímavá bola aj diskusia o zvieratách – rozoberali sme, na čo nám ktoré zviera slúži, ako dlho rastie a či vieme niektoré z nich v dnešnej dobe nahradiť alebo umelo vyrobiť jeho produkt. Celý workshop bol veľmi poučný a verí, že ešte bude mať možnosť zažiť podobné stretnutie.  

„ Ako metaforu pre prijímanie mnohých zbytočných informácií použil pán učiteľ Sámel sliepku. Keď sliepka prijíma kvalitné krmivo, produkuje aj kvalitné vajcia a s nekvalitným krmivom je to naopak. Tak isto je to aj s nami. Ak prijímame mnoho nepotrebných informácií, má to na nás zlý vplyv. Tiež  sme mali možnosť vyjadriť svoj názor v dotazníku. Nachádzali sa v ňom otázky napr. „Aké informácie, ktoré prijímame, vnímame ako zbytočné/užitočné? Naše názory sme mali šancu vyjadriť aj počas krátkej diskusie po vyhodnotení výsledkov z dotazníka. Aj počas tejto hodiny sme v príjemnej atmosfére získali množstvo cenných znalostí,“ povedala na záver Simona Vičíková a ja verím, že im získané informácie pomôžu efektívne sa orientovať v zložitom a informačne bohatom svete.

Autor a foto: Bc. Vlasta Vilhanová, majsterka OVY

Informácie

Stredná odborná škola informačných technológií
Tajovského 30, 975 90 Banská Bystrica

IČO: 17055431

Škola je život

Sledujte nás:

Image

Študijné odbory

    Zobraziť odbory
    .com-content.view-category .article-list .article .article-intro-image img { height: 100%!important; background-repeat: no-repeat; background-size: cover; }