VÝBER
Dočítajte sa o nás viac
Ako si zriadiť živnosť? Odpoveď sme dostali v klientskom centre Odboru živnostenského podnikania.
V utorok 17. septembra 2024 sme sa zúčastnili fascinujúceho workshopu na Odbore živnostenského podnikania Okresného úradu Banská Bystrica. Táto exkurzia, súčasť nášho učebného plánu na odbornom výcviku v štvrtom ročníku, kedy sa učíme vytvoriť podnikateľský plán, nám umožnila hlbšie pochopiť, ako funguje podnikateľské prostredie a aké sú požiadavky pre založenie živnosti. Odbor živnostenského podnikania Okresného úradu Banská Bystriaca, Štefánikovo nábrežie 7, je prvostupňovým orgánom štátnej správy, zabezpečujúcim agendu na úseku živnostenskej registrácie a na úseku živnostenskej kontroly.
V klientskom centre živnostenského úradu nás privítala a počas celej našej návštevy sa nám venovala vedúca oddelenia živnostenskej registrácie Ing. Andrea Hodermarská, ktorá nám podrobne vysvetlila, čo živnosť obnáša, ako si o ňu požiadať a aké právne predpisy ju upravujú. Zaujímavým zistením bolo, že niektorí zamestnávatelia žiadajú svojich zamestnancov zakladať si živnosť, aby sa vyhli problémom spojeným so zamestnaneckými výhodami, ako sú napr. odvody do poisťovní, stravné lístky a pod. Takíto zamestnanci sú označovaní ako „fiktívni podnikatelia“ a musia si sami platiť zdravotné poistenie a všetky odvody, pričom zamestnávateľ nemá voči nim žiadne záväzky. Zamestnanci živnostenského úradu varovali pred touto zaužívanou praxou, upozorňujúc na mnohé nevýhody, vrátane zvýšených nákladov a administratívy.
Dozvedeli sme sa aj to, že podnikanie nie je povolené osobám so zápisom v trestnom registri za hospodársku alebo ekonomickú kriminalitu. Od roku 2023 sa do registra trestov započítavajú aj trestné činy spáchané v celej Európskej únii, čo znamená, že ak osoba spácha trestný čin mimo Slovenska, nemôže v krajine podnikať.
Živnosť si môže založiť každý, kto dovŕši vek 18 rokov a nemá zápis v registri trestov. Okrem toho musí byť spôsobilý na právne úkony. Je dôležité si uvedomiť, že aj pri nevedomom vykonávaní takej činnosti, ako je napr. predaj koláčov svojim známym, ak zárobok presiahne 700 €, môže vzniknúť problém. V Slovenskej republike neexistuje špeciálny orgán na monitorovanie takejto činnosti a preto sa často stáva, že problémy sú hlásené anonymne a následne preverované pracovníkmi živnostenského úradu.
Mali sme tiež príležitosť vidieť, ako sa živnosť zakladá a ruší. Proces môže byť ukončený už za jeden deň, čo nám poskytlo praktický pohľad na podnikateľské postupy. Exkurzia nám poskytla cenné informácie a praktické skúsenosti, ktoré nám pomôžu pri tvorbe našich podnikateľských plánov a pochopení podnikateľského prostredia. Mali sme tiež možnosť vidieť realizáciu platby prostredníctvom terminálu za založenie alebo prerušenie živnosti (zrušenie nie je spoplatnené), vydanie živnostenského oprávnenia a tiež, ako funguje jednotné kontaktné miesto. Toto všetko nám sprostredkovali pani vedúca Ing. Andrea Hodermarská a Ing. Anna Hrončeková z oddelenia živnostenskej registrácie.
Nakoniec nám za návštevu prišiel poďakovať a rozlúčiť sa s nami aj riaditeľ odboru, Ing. Štefan Kučera, čo nás veľmi potešilo. Milým gestom bola aj spoločná fotografia s týmito úžasnými ľuďmi a s dobrým pocitom sme odchádzali domov. Ďakujeme za nové odborné vedomosti a praktické zručnosti, ktoré nám tiež pomôžu nasmerovať na našej profesionálnej dráhe.
Autor: Hana Raučinová, IV. E, PM
Foto: Jakub Troják, IV. E, PM